Een kinderyogales

Een les kenmerkt zich door een afwisseling van dynamische bewegingen en rustmomenten. We zijn soms lekker luidruchtig en soms heel ssssssstil…

Bij de yogalessen staat plezier voorop…

Er wordt gewerkt vanuit de belevingswereld en de mogelijkheden van ieder kind. Dat betekent voor mij, als yoga-juf wel, dat ik soms een kind wat zal afremmen en een ander kind zal gaan stimuleren om “verder” te komen.

Er zijn lessen voor verschillende leeftijdsgroepen. De inhoud zal daarop aangepast worden.

Bovendien vind ik het belangrijk dat kinderen ook een eigen inbreng hebben.

een kinderyoga les

Door middel van spelletjes en oefeningen wordt er gewerkt aan:

* het verbeteren van de concentratie,

* het op de juiste manier adem halen,

* het uithoudingsvermogen vergroten, * de creativiteit verder ontwikkelen,

* de zintuiglijke ontwikkeling vergroten., * het goed leren ontspannen,

* goed contact maken met jezelf en de ander, * het fijn samen “werken” en samen spelen,

* je eigen grenzen leren kennen en leren stellen,

* de bewustwording van je eigen lichaam vergroten,

* je lichaam versterken en soepel houden,

* het goed communiceren met elkaar, * je gevoelens uit durven spreken,

* het leren voelen wat een oefening met je kan doen,

* je fantasiewereld vergroten,

* het vergroten van je zelfvertrouwen * het leren visualiseren,

* dansen en bewegen op muziek,

* het ervaren wat stilte, muziek, zingen en geluid met je kan doen.

 

We begroeten elkaar door elkaar een hand te geven en even oogcontact te hebben.

We lopen de zaal in en gaan even spelen totdat iedereen er is.

Voordat we met de warming-up beginnen gaan we even zitten en mag degene die dat wil iets vertellen wat hij/zij graag kwijt wil aan ons.

Ik ga dan vertellen wat we gaan doen in de komende yogales.

Elke les beginnen we met een warming-up. Dit kan een spel zijn of lekker bewegen of dansen op muziek.

Daarna gaan we yogaoefeningen doen. Dit gebeurt op een speelse manier, dit kan een “variales” zijn, of een les n.a.v. een thema zoals: het oerwoud, de lente, een sprookje, of we gaan naar zee…..

We kunnen hier spullen bij gebruiken zoals: ballonnen, veertjes, knuffels, bladeren, schelpen etc.

We kunnen daar bijv. de volgende oefeningen bij doen: de zonnegroet, stampen als een olifant, brullen als een leeuw, vliegen als een raket naar de maan, dansen als een veertje, we gaan ons zelf en elkaar spelenderwijs masseren, we gaan naar het strand en de zee en ervaren het water, we dansen als meeuwen en zwemmen met dolfijnen, we voelen de zon in onze buik en gaan stralen als een ster, we doen boomoefeningen om te aarden en nog veel meer….

We kunnen oefeningen alleen doen of met z’n tweeën of met de hele groep tegelijk.

We sluiten af met één of meer ontspanningsoefeningen.

Kinderen moeten veel nadenken. Soms kunnen ze niet eens meer stoppen met denken. Het is voor hun hoofd en lichaam heel goed om regelmatig aan fijne dingen of aan niets te denken, of om te luisteren naar een mooi verhaal of naar heerlijke muziek… lekker liggend op een matje…

We kunnen nog iets creatiefs gaan doen, bijv. een mandala kleuren of je mooiste boom tekenen of een hart voor iemand maken…

We sluiten af in de kring en vertellen over onze ervaringen van deze les en spreken een wens uit voor de komende week/weken, of trekken een meditatiekaart.

We groeten elkaar met de yogagroet en zeggen de Tara mantra op:

Om tare tuttare ture swaha.

Wat betekent: Lieve Tara blijf bij ons.

Heel belangrijk in onze les…

MET EEN GLIMLACH GAAT ALLES BETER….

Veel oefeningen die we in de lessen leren, kunnen de kinderen thuis ook doen.

Misschien kunt u er eens naar vragen en kan uw kind oefeningen laten zien en er iets over vertellen.